پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

تاریخ : یکشنبه 03 دي 18:15 کد خبر : 8155

اشتباهات علمی و آزمون و خطای کتاب‌های درسی!!

اشتباهات فاحشی که اخیرا در کتاب‌های درسی مشاهده می‌‌شود، می‌تواند به مرجعیت کتاب‌ها لطمه بزند !


تسنیم: اشتباهات فاحشی كه اخیرا در كتاب‌های درسی مشاهده می‌‌شود، می‌تواند به مرجعیت كتاب‌ها لطمه بزند و مشخص نیست این همه بی‌دقتی كه گاه اشتباهات علمی را رقم می‌زند، از كجا ریشه می‌گیرد؟

 

كتاب درسی سال‌هاست مرجع قابل اعتمادی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود و اگر دانش‌آموز در مسئله‌ای دچار تردید شود با استناد به آن سعی می‌كند به پاسخ صحیح دست یابد اما مدتی است كه كتاب‌های درسی اسیر اشتباهاتی هستند،‌ اشتباهاتی فاحش كه دیگر نمی‌توان از كنار آن ساده گذشت.

در سال‌های اخیر اشتباهات علمی كتاب‌های درسی مشهودتر و حساسیت و دقت گروه‌های مختلف جامعه به این مقوله بیشتر شده است اما هنوز این سوال برای دانش‌آموزان و معلمان بی‌پاسخ مانده كه به علت اصلی این اشتباهات چیست؟ آیا این مسائل ریشه در بی دقتی دارد یا عدم تسلط كافی مولف به مباحث؟

به عنوان مثال در ماجرای غلط‌های فاحش كتاب فارسی دانش‌آموزان كه شاهد بودیم ماجرای زال و سیمرغ، «زاغ و سیمرغ» مطرح شده بود، یا شعر كیوان شاهبداغی به اشتباه به سهراب سپهری نسبت داده شد، علت واقعی چه بود؟

در مورد اخیر نیز شاهد اشتباهی فاحش در كتاب احكام دانش‌آموزان بودیم كه از سوی اداره كل آموزش وپرورش استان لرستان برای دانش‌آموزان چاپ شده بود و در بخش اذان و اقامه عبارت « اشهد ان علی ولی الله» حذف شده است، چنین اشتباهاتی از ادامه بی‌دقتی‌ها در چاپ كتب در آموزش وپرورش حكایت دارد.

اگر چه مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علت اصلی این مشكلات را تغییر كتاب‌های درسی همزمان با تغییر ساختار نظام آموزشی و استقرار ساختار 6.3.3 می‌دانند و به اعتقاد آنها سال نخست برای كتاب‌های درسی جدید، اجرای آزمایشی محسوب می‌شود و پس از دریافت فكت‌های لازم از سوی معلمان و دانش‌آموزان در سال بعد اشتباهات اصلاح می‌شود، اما آیا می‌توان با این توضیح از برابر این بی‌دقتی‌ها و اشتباهات به سادگی گذشت و آنها را جزئی تلقی كرد؟ آیا هر اشتباه ضربه‌ای بر اعتماد عمومی مخاطبان و مخدوش ساختن اعتبار و مرجعیت كتاب‌های درسی نیست؟

نباید از این مسئله غافل بود كه كتاب درسی سرمایه ملی است و حدود 100 سال است كه بزرگان كشور تلاش كرده‌‌اند تا كتاب‌های درسی در ذهن ایرانیان در چنین جایگاهی والا جای گرفته است. اما وقتی در كتاب‌های درسی ایراداتی فراوان و نوظهور مشاهده می‌شود، اعتبار آن نزد خانواده‌ها،‌ دانش‌آموزان و معلمان فرومی كاهد.

و در آخر باید توجه داشت محتوای بدون جذابیت كتاب‌های درسی كه دانش‌آموز نمی‌تواند یا نمی‌خواهد آنها را در ذهن خود ثبت كند و گاه به دلیل پیچیده بودن مفاهیم قادر نیست كه با آن ارتباط برقرار كند و این مسائل باعث سردرگمی او می‌شود.

البته این وضعیت در مورد خیلی از دروس دیگر نیز صدق می‌كند و ب....

 




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.