پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

در سالروز رحلت معلم اخلاق مدار مرحوم پرورش با زندگی ایشان آشنا شویم
تاریخ : شنبه 02 دي 15:55 کد خبر : 8152

زندگینامه استاد پرورش

استاد سید اکبر پرورش در موضع‌گیری‌های سیاسی خود تبعیت از ولی فقیه و نائب امام زمان (عج) حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) را وظیفه همیشگی خود می‌دانست.


زندگینامه استاد پرورش

– اسناد سید اكبر پرورش در اول تیر ۱۳۲۱ در خانواده ای مذهبی و متوسط در محله چهار سوق شیرازیهای اصفهان به دنیا آمد.

وی دوره ابتدائی را در دبستان مفید و تحصیلات دوره متوسطه را در دبیرستانهای صائب،‌ علیه و كازرونی گذراند او سپس در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه اصفهان دوره لیسانس را طی كرده و پس از تحصیل دوره كارآموزی دبیری در دانشسرای عالی تهران از سال ۴۵ به صورت تمام وقت در آموزش و پرورش مشغول به كار شد.

۲- استاد پرورش از دوره  نوجوانی و تحت تأثیر روحانیت محله پدری ، پس از كسب مطالب اولیه دینی به فعالیت در مجامع دینی پرداخت. شهید آیت الله دكتر بهشتی كه اهل همان محله بود و در قم به تحصیل و تدریس اشتغال داشت در مسافرت های خود به اصفهان با جوانان محله و شهر ارتباط برقرار می نمود و بدینگونه ارتباطات نزدیك استاد سید اكبر پرورش با شهید آیت الله بهشتی آغاز شد. این ارتباط تا زمان شهادت آن بزرگمرد در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ ادامه یافت.استاد علی اكبر پرورش

۳-  در سال پایانی تحصیلات دبیرستانی پس از فوت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) در فروردین سال ۴۰ همراه با استادش،‌ مرحوم حجت الله الاسلام و المسلمین سید مصطفی بهشتی نژاد[۱]  در یك سفر شش روزه به قم،‌ حضور در یك صحنه بزرگ اجتماعی و مذهبی را تجربه كرد[۲]

۴- ایشان در آغاز سال ۱۳۴۳ و پس از آزادی حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) و همزمان با سفر آیت الله خادمی و علما و مردم اصفهان و همراه با ایشان در قم به دیدار معظم له رفت[۳]. اولین بازداشت استاد در سال بعد بود كه پس از مدتی آزاد شد[۴]

۵- دوران خدمت وظیفه عمومی استاد سید اكبر پرورش ( از ۲۶/۱۱/۱۳۴۵  لغایت ۲۶/۵/۱۳۴۷) در ژاندارمری فارس و در شهرهای اصطهبان و نیریز با سخنرانی های پرشور و مذهبی ستوان دوم وظیفه سید اكبر پرورش با استقبال فراوان مردم و حمایت روحانیان انقلابی آن منطقه مواجه شد. اسناد نشان می دهد ژاندارمری مجبور بود به خاطر جلوگیری از اعتراضات عمومی به وی اجازه سخنرانی بدهد و در نهایت ایشان از هر سخنرانی منع می شود.

۶- استاد پس از خاتمه خدمت وظیفه عمومی،‌ یك سال در آموزش و پرورش شهرضا به تدریس مشغول شد و سپس در دبیرستان هراتی و پس از آن در دبیرستان احمدیه اصفهان شاغل بود. دبیرستان احمدیه وابسته به مؤسسه دینی چهارده معصوم (علیه السلام ) بود كه زیر نظر آیت الله خادمی و با تأیید حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) تأسیس شده بود[۵] و استاد سید اكبر پرورش بسیاری از فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و انقلابی خود را تا سال ۱۳۵۷ درهمین مدرسه انجام می داد. شاگرد تیزهوش وی و مسئول كتابخانه مؤسسه شهید عباس نبوی منش نیز در روز اول محرم سال ۵۷ در همین مكان به شهادت رسید.

۷- استاد سید اكبر پرورش در همه‌ی این سالها تلاش می‌كرد از همه شخصیت ‌های علمی فرهنگی و سیاسی بهرمند شود. علامه محمد تقی جعفری، علامه سید محمد حسین طباطبایی، علامه مرتضی مطهری و آیت الله دكتر بهشتی از جمله این افراد بودند. در اصفهان نیز ایشان همراه با استاد محمد فولادگر از آیت الله سید عبدالحسین طیب بهره می برد .

۸- استاد سید اكبر پرورش در طول‌ سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ بدون آنكه خود را در چارچوب یك گروه محدود نماید از ظرفیت‌های همه‌ی موسسات فرهنگی برای هدایت جوانان استفاده می كرد. كانون علمی تربیتی جهان اسلام[۶]، انجمن مددكاری امام زمان (عج)، موسسه ابابصیر، دبیرستان احمدیه ، مسجد حاج رسولیها و… از جمله آن ها بود .[۷]

۹- استاد سید اكبر پرورش در موضع‌گیری‌های سیاسی خود تبعیت از ولی فقیه و نائب امام زمان (عج) حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) را وظیفه همیشگی خود می‌دانست. وقتی كه رییس انجمن حجتیه با بهانه اینكه «من مجتهد هستم» ،عملاً با حضرت  امام خمینی (ره) مخالفت كرد، وی طی مصاحبه شدیدی در جلسه‌ای هرگونه ارتباط با انجمن حجتیه را [۸] كه پیش از انقلاب در قالب فعالیت‌های مذهبی منشی مبارزه با رژیم را نیز در پیش گرفته بود به كلی قطع كرد.

۱۰- استاد سید اكبر پرورش گسترش اندیشه ناب اسلامی را اصلی‌ترین وظیفه‌ی خود می‌دانست و با سخنرانی‌های فراوان و تفسیر قرآن و بیان تاریخ اسلام ، جوانان میهن اسلامی را به خصوص در شهر های استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری با اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) آشنا می‌ساخت. نگارش كتاب‌های «پیامبر در مكه»، «علی در مدینه»، «پیشگامان كهف»، «ما و قرآن»، «قرآن و خطوط انفاق» و «پدیده‌ جاهلیت از دیدگاه قرآن» ، حاصل بخشی از تلاش‌های وی در آن سالها بود. اكثریت فعالان نهضت اسلامی در اصفهان این تلاش‌ها را مهم ترین عامل در اصفهان برای گسترش انقلاب اسلامی در اصفهان در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ می‌دانند.[۹]

۱۱- استاد سید اكبر پرورش در طول سال‌های مبارزه با رژیم پهلوی با همه روحانیان علاقمند به حضرت امام خمینی (ره) در اصفهان علی رغم سلیقه‌های متفاوت ارتباط برقرار می‌نمود . روابط ایشان با حضرات آیات و حجج اسلام حسین خادمی، سید جلال الدین طاهری، احمد فقیه امامی، حسن فقیه امامی، سید اسماعیل هاشمی، محمد علی صادقی، شمس‌آبادی، علی محمد اژه‌ای، سید محمد احمدی، كمال فقیه ایمانی، مهدی مظاهری، ابوالحسن بدری، احمد سالك، مهدی اژه‌ای، علی اكبر اژه‌ای، مجتبی میردامادی، محمد تقی رهبر، محمد حسین فقیهی، عبدالله نوری، عباسعلی روحانی، سید حسن بهشتی نژاد و… از اینگونه است.

۱۲- ایشان از گروه‌های مسلح طرفدار نهضت حضرت امام خمینی پشتیبانی می‌كرد. معرفی نیروهای واجد شرایط، حمایت و هدایت فكری و سیاسی و پشتیبانی مالی و اعزام افراد مستعد برای آموزش‌های نظامی به لبنان از جمله اقدامات وی بود. به واسطه‌ی اتخاذ تدابیر حفاظتی صحیح در برقراری ارتباطات و صبر و مقاومت مرتبطین با وی (علیرغم شكنجه‌های وحشتناك ساواك در آن در زمان دستگیریهای آنان، دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم موفق به شناسایی ارتباطات وی نشدند. گروه توحیدی صف در اصفهان از جمله گروه‌های فعال در اصفهان و مرتبط با استاد سید اكبر پرورش در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ بود.

۱۳- شهید دكتر سید حسن آیت و گروهی از هم‌فكران وی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی موفق به ایجاد یك شبكه انقلابی در میان برخی از افسران انقلابی ارتش حكومت پهلوی شده بود. این شبكه از جهت اطلاعاتی خدمات موثری برای انقلاب اسلامی انجام داد. شهید یوسف كلاهدوز (قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب در آغاز جنگ) شهید تیمسار حسن اقارب پرست، شهید نامجو (نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع پس از شهید چمران و وزیر دفاع دولت، شهید باهنر) از جمله اعضای این شبكه بودند. [۱۰] مسئولیت این شبكه در اصفهان به استاد سید اكبر پرورش محول شد. وی ضمن انجام وظایف محوله، در سال ۱۳۵۷ از اطلاعات این شبكه برای حفاظت از  جوانان و مردم انقلابی اصفهان استفاده ‌های فراوان برد. تعداد بسیار كم شهدای شهر اصفهان در سال ۱۳۵۷ از الطاف الهی و نتایج اقدامات این شبكه نفوذی در ارتش و ساواك و موارد مشابه بود.pa1

۱۴- در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ دشمنان نهضت اسلامی تلاش می‌كردند به بهانه‌های مختلف، مسلمانان انقلابی را به جان یكدیگر بیاندازند. اما رهبری الهی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) همواره با رهنمود‌های خود از افتادن پیروان خود در دام‌های دشمن و اصلی كردن مسائل فرعی جلوگیری می‌كردند. موضع‌گیری‌های استاد سید اكبر پرورش در طول این سالها و در تبعیت از مراد خویش در جریانات دكتر شریعتی، كتاب شهید جاوید، شهادت آیتالله شمس‌آبادی، باند مهدی هاشمی و آقای سید كاظم شریعتمداری از لغزش بسیاری از دوستان و شاگردانش در مسیر مورد نظر دشمن جلوگیری كرد.

۱۵- استاد سید اكبر پرورش در فعالیت‌های خود عمده توجه خود را به جوانان و دانشجویان معطوف می‌نمود. اما با همه اقشار و از آن جمله انقلابیون پیشكسوت، همكاران معلم، كسبه بازار و حتی نظامیان در ارتش و شهربانی ارتباطات خود را با رعایت ملاحظات امنیتی حفظ می‌نمود. وی به همین جهت عامل بسیار هماهنگی‌ها میان روحانیان انقلابی و دانشجویان، معلمین، دانش آموزان، كسبه بازار و خیابان‌ و حتی گروه‌های انقلابی مسلح در سال ۱۳۵۷ در اصفهان باشد.

۱۶- استاد سید اكبر پرورش در مرداد ۱۳۵۷ در برپایی، اداره و هدایت تحصن منزل مرحوم آیت الله خادمی‌(ره) نقشی برجسته داشت و دو سخنرانی روشنگرانه وی در آن تحصن در سطح كشور انعكاس یافت. وی پس از حمله‌ مأمورین نظامی به متحصنین و در اولین شب حكومت نظامی اصفهان به عنوان اولین متهم و تابع آن دستگیر و زندانی شد. دستگیری استاد پرورش و همرزم قدیمی وی آقای حسنعلی زهتاب و برخی روحانیون برجسته اصفهان حجج اسلام مهدی مظاهری، سید كمال فقیه ایمانی و مجتبی میردامادی و … موجب گسترش احساسات عمومی بر ضد رژیم طاغوت شد.

از اولین روزهای مهرماه معلمین و دانش‌آموزان اصفهانی در شعار‌های اسلامی انقلابی خود پس از تأكید بر تبعیت از حضرت امام خمینی (ره) خواستار آزادی معلمان خود استاد سید اكبر پرورش وآقای  زهتاب ‌شدند. حكومت طاغوت ناچار شد وی را پس از آزادی دیگر زندانیان سیاسی پنجم رمضان اصفهان در آبادان ۱۳۵۷ آزاد نماید. استاد سید اكبر پرورش در ادامه مبارزات مردم در بسیاری از تظاهرات‌های مردم اصفهان در ماه‌های محرم و صفر از جمله تاسوعا و اربعین حسینی در مسجد جامع و میدان امام (ره) اصفهان سخنران اصلی بود. قطعنامه‌ی راهپیمایی عاشورا كه حاوی اعلام عزل محمد رضا پهلوی و قطعنامه‌ اربعینی كه حاوی اعلام رأی اعتماد مردم اصفهان به حضرت امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و كشور بود با هماهنگی وی و آیت ‌الله دكتر بهشتی (ره) تنظیم و قرائت شد. سازماندهی تظاهرات روز اربعینی كه همزمان با حضور سرلشكر خسرو داد فرمانده سفاك هوانیروز كل كشور در اصفهان و احتمال كشتار مردم اصفهان بود با ملاحظه همه جوانب سیاسی و نظامی و تحت نظر استاد انجام گرفت. و بزرگترین تظاهرات قبل از پیروزی با موفقیت كامل در اصفهان انجام گرفت.

۱۷- استاد سید اكبر پرورش در مرحله اول انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴/۱۲/۵۸ از سوی مردم اصفهان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیده و در اولین روزهای حضور در مجلس و در جریان رسیدگی به اعتبار نامه‌های نمایندگان عضو شعبه هفتم شد. در این شعبه شهید محمد علی رجائی به ریاست و استاد سید اكبر پرورش به عنوان نائب رئیس شعبه انتخاب شدند. وی تا تاریخ ۲۶/۵/۶۰ (زمان انتخاب به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت شهید باهنر) در مسائل مختلف حضور فعال داشتند.

۱۸-  در ۳۰ تیرماه ۵۹ در انتخابات درون مجلس شورای اسلامی ،  آقایان دكتر احمد بهشتی، سید اكبر پرروش، دكتر كاظم سامانی، فضل الله محلاتی، محمد موسوی خوئینی ها، محمد یزدی و دكتر ابراهیم یزدی نامزد تصدی نیابت ریاست مجلس شدند. در نتیجه آقای پرورش با ۲۰۴ رای بیشترین رای را توانستند كسب نمایند.parvaresh2

۱۹- استاد سید اكبر پرورش در اول مرداد ماه ۱۳۵۹ در وقتی كه بنی‌صدر رئیس جمهور وقت برای دور زدن مجلس و قانون اساسی نخست وزیری حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی (ره) را مطرح كرد در نطق پیش ازدستور مجلس، بعد از تبیین دیدگاه‌های خود در خصوص شرایط انقلاب اسلامی و رهبری آگاه و دلسوز آن حضرت، امام خمینی (قدس سره) و ابراز علاقه به رئیس جمهور منتخب و بیان ارادت به حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی (ره) ، با لحنی محترمانه و دلسوزانه از رئیس جمهوری خواست مطابق قانون اساسی عمل كرده و از رو در رو كردن مجلس با حضرت امام (ره) است خودداری نماید.

۲۰- استاد سید اكبر پرورش در دوم مرداد و در جریان رسیدگی به اعتبار نامه شهید دكتر حسن آیت به بیان ارتباط سه ساله ی خود با دكتر آیت در سازمان مخفی درون ارتش در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب پرداخت. وی همچنین مبارزات این گروه مخفی در درون ارتش با رژیم ستم شاهی یا طاغوت را به صورت بسیار مختصر توضیح داد.

۲۱- در پایان هفته اول مرداد ماه رئیس جمهور وقت نتوانست موافقت مجلس شورای اسلامی برای نخست وزیر پیشنهادی خود جلب نماید. رئیس جمهور با تصور اینكه نمایندگان خود دچار اختلاف داخلی می‌باشند، از آنها خواست هیئتی را برای مشاركت در انتخاب نخست وزیر برگزینند. نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیر علنی آقایان استاد اكبر پرور ش، آیت الله محمد یزدی و آیت الله امامی كاشانی را انتخاب كردند.

استاد سید اكبر پرورش و اعضای هیئت پس از مشورت های محرمانه با نمایندگان مجلس شهید آیت الله دكتر بهشتی ، آقای شهید محمد علی رجائی را جهت تصدی نخست وزیری به رئیس جمهوری پیشنهاد كردند. ابوالحسن بنی صدر در این مرحله همچنان تصور می كرد شهید محمد علی رجائی آرای كافی را جلب ننماید اما مجلس شورای اسلامی نسبت به شهید رجائی نظر موافق داشت.

۲۲- باطولانی شدن روند انتخاب وزرا و عدم موافقت رئیس جمهور با وزرای پیشنهادی، نخست وزیر اسامی اشخاص مورد نظر را جهت اطلاع به مجلس شورای اسلامی اعلام كرد. در این نامه كه در ۱۶ شهریور ۵۹ در مجلس قرائت شد استاد سید اكبر پرورش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده بود. این پیشنهاد از سوی بنی صدر مورد موافقت قرار نگرفت.

۲۳- در جریان تصمیم گیری در خصوص جاسوسهای گروگان امریكائی استاد پرورش ضمن تأیید حركت انقلابی دانشجویان مسلمان پیرو خط حضرت امام (ره) در حل و فصل موضوع مشاركت فعال داشت.استاد علی اكبر پرورش در اصفهان به ملكوت اعلی پیوست

۲۴- در هفته های اولیه شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، استاد سید اكبر پرورش و شهید محمد منتظری از سوی مجلس شورای اسلامی جهت عضویت در شورای عالی دفاع برگزیده شدند. وی در طول عضویت در شورای عالی دفاع ، ضمن حمایت از نیروهای مردمی بسیج و سپاه در جهت هماهنگی ارتش و سپاه تلاش می كرد.

۲۵- ایشان در طول دوران ریاست جمهوری بنی صدر و در هنگامی كه تنش های سیاسی داخلی همزمان با جنگ افزایش می یافت به تبعیت از حضرت امام خمینی ( قدس سره) در جهت حفظ وحدت و آرامش تلاش می نمود استاد در تاریخ ۲۴ آذر ۵۹ در مجلس می گوید: « … ما از انقلاب همه مان اعتبار یافتیم. با وحدت است كه می توانیم به انقلاب اسلامی اعتبار بدهیم. ما همه مان از پدر پیر انقلاب احترام پیدا كردیم، با وحدت است و با توجه با خواسته ای اوست كه می توانیم به پدر پیر انقلاب احترام بگذاریم»

۲۶- استاد سید اكبر پرورش به عنوان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و عضوشورای عالی دفاع در مذاكرات سیاسی هشت كشور اسلامی و نخست وزیر سابق سوئد با ایران در خصوص مسائل جنگ حضور فعال داشت. وی در تاریخ ۳۰ فروردین ۶۰ در سخنانی در مجلس شورای اسلامی می گوید: « تنها پیشنهادهای شورای عالی دفاع جمهوری اسلامی ایران كه به وسیله مسئولین محترم كشور مطرح شده است و بارها بیان گردیده است قابل قبول است و من خود نیز درشورای عالی دفاع به این پیشنهادها رأی مثبت داده ام و آن اینكه:

۱- آتش بس و عقب نشینی باید همزمان انجام گیرد

۲- قرارداد ۱۹۷۵ باید به رسمیت شناخته شود

۳- محاكمه و محكومیت متجاوز از طریق یك دادگاه بین الملل اسلامی انجام گیرد

۲۷- استاد سید اكبر پرورش پس از بركناری بنی صدر از ریاست جمهوری در خرداد ۶۰ و انتخاب شهید رجائی به ریاست جمهوری به سمت وزیر آموزش و پرورش انتخاب می گردد.

۲۸- استاد در دوره هاس سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی ضمن انجام وظایف نمایندگی برای دفاع از اصول ناب اسلام محمدی (ص) و انقلاب اسلامی اقدام می كرد. در مجلس سوم با دفاع از نظارت استصوابی شورای نگهبان و اعلام آمادگی برای مناظره با مخالفان آن از جمله مواضع و اقداات استاد پرورش بود.

در مجلس چهارم استاد، باصبر و حوصله سیر نصواب امور فرهنگی، دینی، اداری و مالی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در هیئت تحقیق و تفحص بررسی كردند. این گزارش زمینه تحولات اساسی و تغییر مدیریت صدا و سیما را فراهم ساخت.

۲۹- استاد سید اكبر پرورش در سال های بعد از ۷۵ فعالیت های بنیادین فرهنگی و سیاسی را دنبال نمود. می توان گفت در كارنامه زندگی ایشان بیش از چهل سال تربیت نفوس و كادرسازی برای انقلاب اسلامی دیده می شود. استاد پرورش بر تشكیلاتی شدن و انسجام گروهی داشتن فعالیت های فرهنگی تاكید فراوان داشت. وی به نوعی پدر معنوی تمام مجموعه های فرهنگی اصفهان به حساب می آید.

۳۰- تصدی مسئولیت امور  فرهنگی سازمان اكو و قائم مقامی دبیركل هیات موتلفه اسلامی از جمله مسئولیت های پایانی عمر ایشان بود. یكی از تلاش های اساسی استاد پروش تا پیش از دوره طولانی بیماری، تلاش برای سازماندهی مجدد نیروهای پیرو خط امام و رهبری بود. بصیرت دهی سیاسی در فتنه ۸۸  و تاكید بر وحدت جریان های مذهبی از دیگر شاخص های حیات سیاسی ایشان است.n00129854-r-b-008

 

 

 

 

[۱] –  حجت السلام و المسلمین سید مصطفی بهشتی نژاد،‌ (درگذشت ۱۳۹۷ هـ. ق) شاگرد برجسته آیت الله ارباب و جانشین ایشان در نماز جمعه محله گورتان عالمی زاهه بود كه چهره های برجسته ای هجرت آیت الله دكتر سید محمد حسینی بهشتی و آیت الله سید محمد علی صادقی از جمله شاگردان وی بودند،‌ دو فرزند پسر ایشان حجج اسلام سید حسن بهشتی نژاد و سید مهدی بهشتی نژاد به فوز شهادت رسیدند (دانشنامه تخت فولاد،‌ ج ۱،‌ ص ۳۲۵،‌ ۳۲۷ و ۳۲۸

[۲] – محمد حنیف،‌اصفهان در انقلاب،‌ مؤسسه تنظیم (نشر آثار امام خمینی (س) ص ۵۶ و ۵۷

[۳] – همان منبع،‌ ص ۲۶۱

[۴] -همان منبع،‌ ص ۲۸۵

[۵] – صیحفه امام خمینی،‌ج ۱، ص ۳۵۸

[۶] – كانون علمی و تربیتی جهان اسلام از مراكزی بود كه توسط مرحوم مهندس عبدالعلی مصحف (برادر خانم استاد پرورش) مدیریت می‌شد و در تربیت جوانان انقلابی نقشی موثر داشت. در دهه ۵۰ و توسط ساواك تعطیل شد. (محمد حنیف، همان منبع، صص ۳۷۱-۳۶۹٫

[۷] – خاطرات آقای محمد پیشگاهی فرد و از فعالان نهضت اسلامی و از خویشاوندان نزدیك آیت ا… بهشتی و آیت ا… مفتح از انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی.

[۸] – محمد پیشگاهی فرد، خاطرات، صص ۱۱۷-۱۱۶٫

[۹] – مصاحبه‌های حجج اسلام سالك، مهدی اژه‌ای در مقاله سوم

[۱۰]– خاطرات سرهنگ كتیبه و خاطرات دكتر عبدا… جاسبی از انتشارات مركز ستاد انقلاب اسلامی اطلاعات خوبی از این شبكه ارائه داده است.

 




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.