پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

حجت الاسلام دکتر ذوعلم:
تاریخ : دوشنبه 20 آذر 22:19 کد خبر : 8127

تبیین بخشهایی از سند تحول آموزش و پرورش


حجت الاسلام جناب دكتر ذوعلم در ادامه تبیین سند تحول بنیادین اشاره كردند كه در مباحث گذشته به تبیین مبانی اساسی تربیت (هستی شناسی،انسان شناختی ، معرفت شناختی ، ارزش شناختی )پرداختیم و امروز در باره مبانی دین شناختی بحث و بررسی می كنیم.
در دین شناختی دوازده گزاره دیده می شود (دین حقیقت واحدی است كه از سوی خدا برای بشر به سوی سعادت حقیقی فرستاده شده است. دین اسلام نظام معیار مورد نیاز  برای هدایت بشر به سوی سعادت جاوید را در همه شؤن زندگی را ارائه می كند.)
دین به معنای اخص دین است نه به معنای عام آن ؛دیت هم عرض چهار مبانی دیگر نیست بلكه به خاص مطرح می باشد.
دین همه ساحت های زندگی را شامل می شود،سؤال این است آیا در این سند این موضوع كمرنگ شده و دین ، اخلاق و معنویت را در كنار سایر ساحت ها قرار داده ایم.الحمدالله در درس ملی این نقص بر طرف شده است.
در مبانی دین شناختی باید حد فاصل اسلام حقیقی و اسلام ساختگی مشخص گردد كه در این جا دیده نشده است. مرز بین اسلام ناب محمدی (ص) با اسلام امریكایی باید شناخته شود و از تهمت هایی كه می زنند مبرا كنیم كه این مطلب در سند نیامده است.
مطلب دیگر این است كه باید بین اصل دین و متدین  و معرفت دینی تفاوت قائل شویم .امروز شبهاتی كه ایجاد می كنند به دلیل عدم تفكیك این سه مقوله است مثلا در جایی از این نظام اختلاسی به وجود می آید و آن را كشف می كنند اما شبهه ایجاد می كنند كه اگر دین این است پس من این گونه دینی را نمی خواهم و مثلا نماز نمی خواند اگر این گونه باشد اگر مریضی در بیمارستان مرد آیا می شود گفت اگر بیمارستان این است پس من در صورتی مریض شدم بیمارستان نمی روم.یعنی به بهانه این كه فردی معرفت دینی ندارد و یا به دستورات دین عمل نمی كند نباید اصل دین را زیر سؤال برد ، در سند به این موضوع هم توجه نشده است.
به هر حال دین حقیقت واحدی است كه خاستگاه آن فطرت انسان  و شكوفایی آن است ، «ان الدین عندالله الاسلام»  پیوند دین با فطرت است ؛خداوند دین را قرارداد و انسان را بر اساس دین خلق كرد «فاقم وجهك للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذاللك الدین القیم.» دین فطری است و هرگز افول نمی كند .حقیقتی است در هستی و انسان ذاتا به آن متمایل است . مقصد دین شكوفایی فطرت است و خواستگاه آن فطرت است.
تكوین و تعالی هویت ، هدف تربیت است ، مقصد دین قرب اللهی است كه این خاص تر است.
 


منبع : کانون تربیت اسلامی
کد خبرنگار : 21


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.