پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

خوزستانی‌ها امسال با پایگاه‌های پذیرایی به استقبال زائران عتبات عالیات می‌روند
تاریخ : دوشنبه 01 آبان 11:15 کد خبر : 7916

شور اربعین در «پایتخت موکب‌ها»

چند سالی است که تب راهپیمایی اربعین در بین ایرانیان و همسایگان به وجود آمده است. راهپیمایی عزاداران به کربلا، همراه با پذیرایی باشکوه همراه است. همه از هر چه که دارند، از چای ساده و غذا گرفته تا جای خواب و ماساژ برای عزاداران حسینی برگزار می‌کنند. حالا چند سالی است که همزمان با پذیرایی عراقی‌ها از راهپیمایان، ایرانیان و مرزنشینان هم از کسانی که در پشت مرزها در انتظار ورودند، پذیرایی می‌کنند.


 

در این روزها كه همه خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجلات درباره اخبار اربعین و ایجاد ستاد مردمی در پشت مرزهای ایرانی صحبت می‌كنند، گفت‌وگو با مسوولان لطفی ندارد. باید به دنبال روایت‌كنندگان جدیدی بود. آقای «اسماعیل معنوی» یكی از راویان موكب‌های جنوب ایران است. او خود مدیر فرهنگی است و عنوان «پایتخت موكب‌ها» را خودجوش و با دغدغه فردی در فضای مجازی راه انداخته است. او تعریف می‌كند: «در چند سال اخیر، در خوزستان اتفاقی در حال انجام است. در مرزچزابه و همچنین در سطح شهر، مردم به‌صورت خودجوش، شروع كرده‌اند و همان كاری را كه عراقی‌ها در اربعین انجام می‌دهند، انجام می‌دهند و از مردم پذیرایی می‌كنند.»

ما فقط راوی هستیم
«ما در خوزستان یك هجو فرهنگی داریم كه به جریان‌های خارجی، مربوط است. این جریان‌ها اهواز وخوزستان را دچار یك بحران فرهنگی، اعتقادی مربوط به وهابیت نشان می‌دهد.» معنوی حرف اولش را درباره شروع این كار با این جملات شروع می‌كند، بعد   سراغ پیشینه خوزستان می‌رود و تعریف می‌كند: «ما با یك خوزستانی طرف هستیم كه در دهه‌های قبل، همه اقوامی كه در خوزستان هستند، چه فارس‌ها، چه لرها و چه عرب‌ها هر وقت، دشمن می‌خواسته كه نفوذ كند، یك جریان مردمی فراتر از جریان دولتی جلوی نفوذ را گرفته است. ما مبارزه با استكبار رضاخانی، مبارزه با نفوذ انگلیسی‌ها و بحث دفاع مقدس را داریم.» او درباره هجوِ جدیدی كه در شهرش پیش‌آمده، توضیح می‌دهد: «دشمن‌روی نقاط ضعف ما دست گذاشته است. مشكلی كه هست، كم‌كاری دولت‌هاست. اگر در محله‌های ما قدم بزنید، حداقل‌های زندگی را هم نمی‌بینید. ما نه فاضلاب داریم، نه آسفالت. هرچند ماه یك‌بار، یك بچه در فاضلاب‌های روبازمان كشته می‌شود. مسجدسلیمانی كه نخستین مركز نفت كشور است، مركز نفت و گاز كشور است، تازه چند سال است كه برایش گاز كشیده‌اند، خیلی از جاهایش هنوز گاز ندارد. شادگان ما، بااین‌همه منابع، بالای چهل درصد آمار بیكاری دارد. دشمن از این مشكلات استفاده می‌كند و این مشكلات را به سمت ضد فرهنگی كه دنبالش است، جهت می‌دهد؛ اما نتوانسته‌اند مشكل اعتقادی  به وجود بیاورند. آن چیزی كه جلوی این هجوِ فرهنگی ایستاده است، جریان‌های مردمی است با آن باورهایی كه از دل مردم برمی‌آید. اگر هم صدای اعتراض شنیده می‌شود به خاطر كم‌كاری برخی مسوولان است. ما در خوزستان تقریباً هیچ مشكل اعتقادی نداریم. هر جا كه صحبت از مشكلات اعتقادی می‌كنند، وقتی‌كه وارد می‌شویم، بررسی می‌كنیم؛ می‌بینیم به خاطر مشكلات معیشتی مردم است. ما در خوزستان با مردمی طرف هستیم كه هر وقت دفاع از اسلام ناب محمدی؟ص؟ بوده، این مردم پای آن ایستاده‌اند.» همین قضیه و این تبلیغ‌ها باعث می‌شود تا فعال فرهنگی وارد عمل شود و به شیوه خودش اطلاع‌رسانی كند: «ما خواستیم آنچه را واقعیت است، بیشتر انعكاس دهیم، بنابراین عنوان پایتخت موكب‌ها از یكی دو هفته پیش كلید خورد. سعی‌مان این است، واقعیت‌هایی را كه وجود دارند منعكس كنیم. ما تنها راوی این قضیه هستیم؛ كار ما فقط روایتگری است.»

روی واقعی خوزستان
اسماعیل تعریف می‌كند: «حماسه اربعین سه جنبه دارد، بحث زیارت، بحث پیاده‌روی و بحث ضیافت و پذیرایی. بحث ضیافتش را مردم خوزستان، تبادل فرهنگی مثبت آن را دریافت كرده‌اند و الان در سال‌های اخیر هم به‌مراتب بیشتر شده است.» معنوی جو شهر را این‌طور تشریح می‌كند: «آن چیزی كه خیلی مورد تأیید است این است كه مردم مناطق محروم ما در این زمینه پیشتازند. در خود سطح شهر اهواز ما موكب‌هایی را داریم كه 60 روز پذیرایی می‌كنند. نه‌فقط در اربعین، بلكه از ابتدای محرم تا انتهای ماه صفر در مناطق مختلف اهواز موكب برپاست. این موكب‌ها هم كارشان فقط پذیرایی نیست. تركیبی از پذیرایی و عزاداری است. در برخی از موكب‌های ما، شبانه‌روزی عزاداری برپا ‌ كرده و از مردم و از عزاداران پذیرایی می‌كنند. این‌ها روی واقعی سكه خوزستان است كه كمتر به آن پرداخته ‌شده است.» او درباره برگزاری مراسم و افرادی كه بانی این موكب‌ها هستند، می‌گوید: «افرادی را می‌شناسیم كه مشكل مالی دارند و ماشین خود را وقف این كاركرده‌اند. مسافران را رایگان به لب مرز می‌رسانند. خانه‌های زیادی شاید صدها خانه داریم كه در ستاد اربعین اسم نوشته‌اند كه زائرینی را كه به اهواز می‌رسند در خانه‌هایشان اسكان دهند. مثلاً پاكستانی‌ها مشكل ویزا دارند، چندروز باید منتظر باشند تا مشكل‌شان حل شود، در این مدت در خانه‌های مردم اسكان دارند. این كارها كاملاً مردمی است و حالا امسال ستادی تشكیل‌شده كه به این كار رسیدگی می‌كند؛ این ستاد هم دولتی نیست. مجموعه‌های فرهنگی، افراد مؤمن و انقلابی در این زمینه ورود كرده‌اند و این كارها را ساماندهی می‌كنند.» معنوی حال‌وهوای شهر را عاشورایی می‌داند: «بزرگ‌ترین كاروان اربعینی جهان از اهواز حركت می‌كند و اتفاقاً اینجا از مناطقی است كه دشمن روی آن كار می‌كند. پارسال 15 هزار نفر حركت كردند. امسال 40 هزارنفر ثبت‌نام كرده‌اند. همزمان یك كاروان تشكیل می‌دهند و در راهپیمایی شركت می‌كنند.»

انعكاس صداقت مردمی
معنوی یكی از اهداف انتشار روایتگری‌شان را اطلاع‌رسانی می‌داند: «كاری كه ما انجام می‌دهیم، در مقابل آنچه درواقع در حال انجام است، خیلی كوچك است. ما اگر بتوانیم، تنها بخشی از واقعیت را انعكاس می‌دهیم. ما قصد نداریم كه برندسازی كنیم. ما می‌خواهیم آن چیزی را كه در خوزستان اتفاق می‌افتد واقع‌نگاری كنیم. ما این را نمی‌خواهیم القا كنیم كه مردم خوزستان یك كاری انجام می‌دهند و از سایر استان‌ها برتری دارند. ما به نمایندگی از مردم ایران انجام می‌دهیم. اگر این فضا در مشهد یا در همدان ما هم بود، قطعاً آن‌ها هم این كار را انجام می‌دادند و شاید هم بهتر از ما.» او درباره شبهاتی كه كاربران فضای مجازی مطرح می‌كنند، می‌گوید: «در این چند روز كه ما بخشی از این اخبار را انعكاس می‌دهیم، بعضی‌ها برایشان سؤال است، پیام می‌گذارند كه شما می‌گویید، این‌ها محروم‌ترین مناطق هستند، خیر تهرانی هزینه را تأمین كرده است. ما با موكب‌ها گفت‌وگو كرده‌ایم. هزینه‌ها را خود مردم تأمین می‌كنند. مواردی است كه مردم یك سال تمام پول جمع می‌كنند تا به زائران اباعبدالله؟ع؟ خدمت‌رسانی كنند. همین‌كه ما بتوانیم بخشی از این اخبار را انعكاس دهیم، باعث می‌شود كه این مظلومیت خوزستان، حفظ شود و از طرفی هم انگیزه‌سازی برای دیگران می‌كند. چه بخواهیم، چه نخواهیم، ما ام‌القرای جهان اسلام هستیم و پاكستانی كه از مرز شرقی ما وارد می‌شود، زیبنده نیست كه هیچ خدماتی به آن‌ها ندهیم و بعد از مرز ما خارج شود و برود به عراق و ببیند كه آنجا بهشت است. در هر صورت، بزرگی خرج دارد.» اما تأثیر روایتگری معنوی چه بوده است. اسماعیل تعریف می‌كند: «كمتر پیش می‌آید كه در فضای مجازی، جنبش‌هایی كه خیلی نرم حركت می‌كنند، سروصدا راه بیاندازد، بین كاربران مختلف هم این قضیه بازتاب داشته است. افرادی باسلیقه‌های مختلف كه نه فرقه دینی دارند، نه موافقتی با دولت دارند و بعضی مواقع حتی مخالف دولت هستند، ولی این صحنه‌ها را می‌بینند، احساس خوبی به آن‌ها می‌دهد. این‌ها اثر اخلاص و صداقت
 مردم است.»

 


کد خبرنگار : 25


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط