پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

دکتر عبدالعظیم کریمی :
تاریخ : شنبه 26 دي 10:42 کد خبر : 5737

اعلام نتایج پروژه بین‌المللی تیمز و پرلز/ «والدین کتابخوان» فرزندانی درس‌خوان‌تر دارند

مدیر ملی پروژه بین‌المللی پرلز و تیمز گفت: در ایران خانواده‌هایی که با فرهنگ کتاب و کتابخوانی انس بیشتری داشته‌اند، بچه‌های آنها عملکرد بهتری را نشان داده‌اند.


خبرگزاری رسانه معلم:عبدالعظیم كریمی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با اشاره به اجرای پروژه بین‌المللی پرلز و تیمز توسط انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی گفت: بر اساس نتایج تحقیقاتی كه از این پروژه به عمل آمده است، در ایران، فرزندان خانواده‌ای كه با فرهنگ كتاب و كتابخوانی مأنوس هستند، عملكرد بهتری در زمینه سواد خواندن در مدرسه دارند. *حضور ایران در دو پروژه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن و مطالعه روند آموزش ریاضیات و علوم مدیر ملی پروژه بین‌المللی پرلز و تیمز، فعالیت جهانی این پروژه را از سال 1959 عنوان داشت و با اشاره به ورود ایران به این پروژه از سال 1991 تصریح كرد: این انجمن كه یك مؤسسه غیرانتفاعی پژوهشی در سطح جهان است، ده‌ها مطالعه تطبیقی انجام می‌دهد كه ایران فقط در دو پروژه پرلز (مطالعات بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن) و تیمز (مطالعه بین‌المللی روند آموزش ریاضیات و علوم) شركت كرده است. وی افزود: پرلز به دلیل اینكه دانش‌آموزان در مقطع چهارم ابتدایی برای خواندن مشكلی ندارند، فقط در همین مقطع هر 5 سال یك بار اجرا می‌شود و امسال در حال اجرای این پروژه هستیم؛ تیمز هم در دو پایه چهارم و هشتم، هر 4 سال یكبار اجرا می‌شود كه آن را در سال 2015 اجرا كردیم. كریمی با بیان اینكه این پروژه برای مقطع دبیرستان هم در كشورهای دیگر اجرا می‌‌شود، گفت: برای مقطع دبیرستان این پروژه هر 12 سال یكبار اجرا می‌شود كه با توجه به اجرای این طرح در سال جاری، ایران در آن شركت نمی‌كند؛ این طرح برای كشورهایی كاربردی است كه نظام عالی و آموزش و پرورش آنها یكی است، ولی در ایران این تحقیقات بی‌فایده است چون به دنبال اصلاحات صورت گرفته، دانش‌آموزان از چرخه آموزش و پرورش خارج می‌شوند. عضو هیأت علمی پژوهشگاه آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ایران تنها در سه پروژه شركت می‌كند، گفت: عضویت در این انجمن هزینه زیادی دارد. ایران سالی 60 هزار یورو برای مشاركت می‌پردازد. این در حالی است كه اجرای هر پروژه یك میلیارد هزینه‌بر است و نیاز به نیروی اجرایی دارد. این روانشناس و استادیار دانشگاه، علت شركت كردن 60 كشور اسلامی و منطقه در این پروژه را سنجش و مقایسه عملكرد خود نسبت به نتایج سال‌های قبل و كشورهای دیگر بر مبنای یك شاخص استاندارد برشمرد و گفت: این مقایسه و بررسی در كشور ما كه می‌خواهیم قدرت اول منطقه در چشم‌انداز 1404 باشیم، ضروری و مهم است تا نقاط ضعف و قوت خود را یافته و آن را اصلاح نماییم. * كتاب درسی بخوانیم- بنویسم، خواندن دانش آموزان را ارتقاء داد كریمی یكی از نتایج پیشرفت در خواندن دانش‌آموزان را بر اساس تحقیقات پرلز، تغییراتی در حوزه برنامه ریزی درسی دانست و گفت: یكی از دلایل پیشرفت 44 نمره‌ای ما در زمینه خواندن، كتاب درسی «بخوانیم - بنویسیم» بود كه دانش‌آموز باید متن را بسازد و جمله‌سازی كند. *برگزاری كارگاه‌های آموزشی ویژه خانواده‌ها، دلیل موفقیت كشور «هنگ كنگ» در پروژه پرلز مدیر ملی پروژه بین‌المللی پرلز و تیمز به موفقیت كشور «هنگ كنگ» در پروژه پرلز اشاره كرد و گفت: دلایل موفقیت هنگ كنگ، برگزاری كارگاه‌های آموزشی ویژه خانواده‌ها، تعیین بودجه لازم برای اجرای پروژه در مجلس قانون گذاری و حمایت‌های دیگر در نظام آموزشی‌شان است. وی درباره عوامل پرورش سواد ادبی فرزندان در خانواده‌ها بیان داشت: سواد والدین و فعالیت‌های ادبی بچه‌ها قبل از شروع مدرسه به عنوان مثال كتاب خواندن، داستان گفتن، سرود خواندن، بازی كردن، اسباب بازی‌های الفبایی و بازی با كلمات، وجود كتاب‌های كودكان در منازل و... از فعالیت‌هایی است كه به پرورش سواد ادبی فرزندان كمك می‌كند. *وجود كتاب كودكان در خانه در پیشرفت سواد خواندن مؤثر است كریمی وجود كتاب‌های كودكان در منازل را در پیشرفت سواد خواندن مؤثر دانست و تصریح كرد: بر اساس گزارش والدین از كتاب‌های كودكان موجود در خانه در ایران، دانش‌آموزانی كه والدین آنها 51 تا 100 كتاب در خانه داشتند، نسبت به دانش‌آموزانی كه والدینشان تا 10 كتاب در خانه داشتند، میانگین عملكرد بالاتری دارند. وی پیرامون چگونگی اجرای این پروژه افزود: پرسشنامه‌هایی برای مدارس، دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها تهیه شده كه آنها ملزم به پر كردن آن هستند؛ پرسشنامه مربوط به پروژه پرلز والدین مربوط به تعامل میان كودكان و والدین در زمینه سوادآموزی، منابع و امكانات سوادآموزی در خانه، نگرش‌ها و عادات خواندن والدین، ارتباط میان خانه و مدرسه و... است. كریمی پیرامون مدارسی كه به عنوان نمونه انتخاب می‌شوند، گفت: نمونه تیمز و پرلز در سطح كشوری است كه توسط چارچوب علمی كه انجمن دارد، آنها را تصادفی انتخاب می‌كند و به ما معرفی می‌كند. نمونه‌ها در سراسر استان‌ها هستند و معرف كشور است. مدیر ملی پروژه بین‌المللی پرلز و تیمز، درباره نحوه طراحی سؤالاتی كه توسط انجمن IEA برای دانش‌آموزان می‌شود، گفت: سؤالاتی كه به بچه‌ها می‌دهیم، بر اساس همكاری 60 كشور در سال قبل است. هر كشور سؤالاتی را طراحی می‌كند و به انجمن می‌دهد و بعد آنجا بر اساس شاخص‌های روانشناختی و بعد از طی چند مرحله، آنها را پالایش كرده و به كشورها ارائه می‌دهند. وی در پایان با بیان اینكه پرلز و تیمز بیشتر عملكردی است تا حفظی، افزود: ما قصدمان این است كه سواد فهم دانش‌آموزان را به محیط پیرامون و مشاهداتشان زیاد كنیم. پرلز ابزاری است برای فهم جهان، همانطور كه هست نه آنگونه كه ما می‌خواهیم.




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط