پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

تاریخ : چهارشنبه 07 مرداد 10:43 کد خبر : 5004

آهنگری دبیر کانون تربیت اسلامی استان اردبیل :ضرورت حل مشکلات معلمان اجرای و سند تحول بنیادین

در آستانه برگزاری چهارمین کنگره کانون تربیت اسلامی، خبرنگار رسانه معلم گفت و گویی با اسرافیل آهنگری، دبیر کانون استان اردبیل انجام داده است:


 

فلسفه و ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش چیست ؟

وظیفه آموزش وپرورش تربیت انسانهایی در تراز نظام جمهوری اسلامی و حركت عظیم ملت ایران، انسانهایی مؤمن، متوكل، شریف، شجاع، مبتكر، صبور،مستقل، مستعد، نقدپذیر، قانون پذیر، سختكوش، امیدوار به آینده و دارای اخلاق نیك و قدرت خطر پذیری و ... برای ورود به میدانهای جدید است.

نظام آموزش و پرورش فعلی ما سوغاتی و وارداتی است اگر خودی هم بود باید اشكالات آن برطرف و نوسازی می شد و تحول بنیادین در آن صورت می گرفت. كه الحمدالله با پیگیری چندین ساله مقام معظم رهبری و با همت وتلاش كارشناسان و مسئولین وقت آموزش وپرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تهیه، تدوین و تصویب شد.انشاء الله با اجرای این سند، وزیر و زیرمجموعه‌های ایشان نتوانند برنامه ای را خودسرانه در آموزش وپرورش اجرا، و وزیر بعدی بلافاصله اجرای آن را متوقف و برنامه ای دیگر را اجرا نماید.

سند تحول یك الگوی مستقل و پیشرفته ایرانی-اسلامی است. در این سند سنتها و نیازهای كشور اصل قرار داده شده‌است و از كشورهای غربی تقلید و الگوبرداری نشده است. و كارشناسان زبده و برجسته این سند را تأیید كرده اند.

چه خطراتی اجرای سند تحول را تهدید می‌كند؟

در اجرای سند باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز كرد و با در نظرگرفتن همه جوانب و با تدبر وتأمل پیش رفت. زیرا تحول در آموزش وپرورش كاری عمیق است و  كوتاه مدت و زود بازده نیست و باید كارهای تحقیقاتی متعدد در بخشهای مختلف آن انجام گیرد تا ریل گذاری صحیحی انجام گیرد. این سند باید منسجم ومواد آن كامل اجرا شود. اگر بخشی از سند اجرا و بخش دیگری مورد غفلت قرار گیرد تأثیر گذار نخواهد بود و تحولی رخ نخواهد داد.

پیش‌نیازها و ضرورت به اجرا درآمدن سند تحول چیست؟

اجرای این سند نیازمند نقشه راه و برنامه عملیاتی است كه باید تا حال این نقشه و برنامه تهیه شده باشد وقدم به قدم اجرای آن شروع می شد كه ظاهراً انجام نشده است.

بدنه آموزش وپرورش و معلمان باید با مطالبات این سند آشنا می شدند كه متأسفانه بسیاری از معلمان حتی از تهیه و تصویب سند بی خبرند .

همه و همه خصوصاً آموزش و پرورشی ها باید مواظب باشند كه برنامه های سطحی و روزمره جایگزین تحول بنیادین در آموزش و پرورش نشود. هیچكس خصوصاً آموزش و پرورشی ها از جمله : تشكلهای معلمی، كمیسیون آموزش مجلس، فراكسیون فرهنگیان مجلس، صاحب نظران تعلیم و تربیت، معلمان دلسوز و صاحب نظر و... همه و همه نباید كار را رها كنند باید اجرایی شدن سند تحول را پیگیری كنند.

مهم‌ترین مشكل آموزش و پرورش در شرایط كنونی به نظر شما چیست؟

از مهم‌ترین مشكلاتی كه جمهوری اسلامی با آن همه موفقیتهایی كه در ابعاد مختلف داشته ولی نتوانسته است آن را حل كند مشكل معیشتی معلمان می باشد . این مسئله با اعتراضات و تجمعات معلمان در شهر های مختلف خود را نشان می دهد با اینكه این مشكل از قبل از انقلاب نیز بوده، اما دلیل نمی شود كه جمهوری اسلامی نخواهد و یا نتواند آن را حل كند.

حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، همیشه معلمان را تكریم نموده و از مسئولین خواسته اند كه توجه ویژه ای به آموزش و پرورش داشته باشند.با مرور به توصیه های رهبری در این چند سال اخیر، این مهم خود را دو چندان نمایان می كند.معظم له در دیدار با معلمان فارس در تاریخ 12/2/87 می فرمایند: روز معلم، روز همه ی ملت ایران است... رسیدگی مسئولان ذیربط به توقعات و مطالبات مادی معلمان لازم است.

در هفته معلم سال  90 مقام معظم رهبری می فرمایند:"هر مقدار كه در آموزش وپرورش وایجاد تحول در آن، سرمایه گذاری شود، قطعاً ارزش بازده آن به مراتب بیشتر از سرمایه گذاری انجام شده خواهد بود و همه باید با چنین دیدی به آموزش وپرورش نگاه كنند."،  در هفته معلم سال 92 بر لزوم پشتیبانی مالی دولت و مجلس از آموزش وپرورش و همچنین در سال 93 حمایت همه دستگاهها به ویژه بخشهای بودجه ای دولت را از آموزش وپرورش، كاملاً ضروری برمی شمرند وخاطر نشان می كنند:هر قدر در آموزش وپرورش هزینه وسرمایه گذاری شود نسبت به دستگاههای دیگر، نتیجه مضاعف خواهد داشت چراكه این دستگاه ریشه و مبنای همه پیشرفتهای حال وآینده كشور است.

مقام معظم رهبری در هفته معلم سال جاری هم فرمودند: هرگونه هزینه در این بخش( آموزش وپرورش)، در واقع سرمایه گذاری است.ایشان محقق شدن رسالت واقعی معلمان را نیازمند الزاماتی می دانند و می گویند: یكی از این الزامات توجه به مسئله معیشت معلمان است وتأكید می كنند اگر در خصوص مسئله معیشت معلمان غفلت شود،دشمن سوء استفاده خواهد كرد.

با این همه تأكیداتی كه رهبران نظام در مورد توجه ویژه به آموزش وپرورش داشته و دارند اما این موضوع مورد غفلت دستگاهها به ویژه دولت ومجلس در تمامی ادوار قرار گرفته است. 

مشكلات معلمان چه تاثیری بر آموزش و پرورش داشته است؟     

نتیجه این تغافل باعث شد : اولاً كیفیت آموزشی بسیار پایین بیاید. و علاوه بر به مسائل پرورشی و تربیتی دانش آموزان خیلی كم توجهی شود. همچنین موجب كشیده شدن برخی از معلمان به كلاسهای خصوصی و كم كاری در كلاس درس شده است و طبعاً نارضایتی اولیای دانش آموزان از مدرسه را به دنبال داشته‌است.

به نظر شما برای حل این مشكل چه باید كرد ؟

همگرایی معلمان در قالب فعالیت‌ها و  گروههای قانونی مثل كانون تربیت اسلامی و... كه به این وسیله میتوانند با انتخاب معلمان به عنوان نماینده مجلس در بالا بردن شأن معلمی و بهبود معیشت معلمان اقدامات بسیار موثری انجام دهند.

از طرف دیگرانتخاب وزیری توانمند و كارآمد وحمایت تمام قد دولت و مجلس از وی یكی از مهمترین راه‌های برون رفت از این مشكل است.

تشكیل تیم اقتصادی در وزارتخانه  نیز یكی از ضرورتهاست تا از تجربیات دیگر دستگاه‌ها استفاده شود.

در عین حال  سیاسی نكردن آموزش وپرورش هم باید توجه داشت تا همه سلایق سیاسی به این دستگاه‌ها كمك كنند و از ابزار سیاسی و انتخاباتی قرار دادن معلمان برای گروه های سیاسی و نمایندگان مجلس ، باید جداً خودداری شود.

 

 

 

 


کد خبرنگار : 25


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط