پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

تاریخ : چهارشنبه 31 تير 12:01 کد خبر : 4984

عالی حسینی دبیر کانون تربیت اسلامی استان بوشهر:جناح بازی و انحصارگری، مانع اصلی مدیریت جهادی


   كانون تربیت اسلامی چگونه تشكیلاتی است و از چه زمانی در كشور فعالیتش را آغاز نموده است؟
كانون تربیت اسلامی به عنوان تشكیلاتی تربیتی – عقیدتی، اخلاقی از سال 1377 پس از اخذ مجوز رسمی از وزارت كشور فعالیت خویش را در سراسر كشور آغاز كرده است این كانون دارای هیات موسس، هیات امنا و مجمع عمومی بوده و نشریه زمزمه معلمان عنوان نشریه آن است كه از سال 1382 تا كنون به طور مستمر انتشار یافته است.
 
  كانون چه هدفی اساسی را دنبال می كند؟
:: هدف اصلی كانون گسترش و تداوم بخشیدن به حاكمیت تربیت اسلامی براساس آرمان های امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری است كه جلوه عالی و نمونه عینی قرآن و سنت و در یك كلام اسلام ناب محمدی هستند.
 
  كانون در استان بوشهر فعالیتش را چگونه و از چه زمانی آغاز نموده است؟
::   از سال 1389 با هماهنگی كه مرحوم استاد حاج خلیل عمرانی (نویسنده برجسته فرهنگی و شاعر ولایت) از تهران و كانون مركزی با استان به عمل آوردند و با ارتباط و نظر لطفی كه ایشان و سایر دوستان فرهنگی به حقیر داشتند زمینه های بنای این تشكیلات ارزشمندی در استان فراهم گردید. بعد از آن به تدریج كار شروع گردد تا امروز كه بحمد الله با گسترش تشكیلات، ما در مركز استان و همه شهرستان های تابعه به آمادگی خدمتگزاری رسیده ایم.
 
  رویكرد اصلی فعالیت این كانون چیست؟
::  اگر چه كانون تشكیلاتی تربیتی، اخلاقی و سیاسی است ولی رویكرد اصلی فعالیت آن جنبه ای فرهنگی دارد. زیرا این رویكرد متناسب می باشد با اهداف عالی كانون كه عبارت است گسترش و تداوم بخشیدن به حاكمیت تربیت اسلامی.
 
  آیا كانون در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای  شهر ومثل آن در استان فعالیت‌های سیاسی خواهد داشت؟
::  كانون در تمامی صحنه های نظام مقدس جمهوری اسلام حضور مستمر و فعال دارد.و از جمله در عرصه های سیاسی و در فعالیت های انتخاباتی امّا نه با حضور در دفاتر انتخاباتی كاندیداها و نه با حمایت پنهان و یا آشكار از فردی یا گروهی یا با صدور اطلاعیه به جانبداری از شخصی خاص در انتخابات. بلكه كانون با نشر و تبلیغ رهنمودهای هدایتگرانه مقام عظمای ولایت برای شركت فعال حداكثری مردم و حضور تعیین كننده شان در پشتیبانی از انقلاب اسلامی و ارزش های والای آن شركتی فعّال داشته وخواهد داشت.
 
  گستردگی دامنه فعالیت كانون در استان تا چه حد است؟
::  در استان فعالیت كانون فراگیر بوده و شامل تمام مناطق استان می باشد. به عبارت دیگر ما در تمام شهر های استان صاحب دفتر كانون هستیم 
 
   اعضاء و علاقمندان به فعالیت های كانون بیشتر از چه قشر و طبقه ای هستند؟
::   با توجه به رویكرد فرهنگی كانون اعضا بیشتر از جمع صاحبنظران با تجربه فرهنگی از آموزش و پرورش و استادان دانشگاه و حوزه هستند در كنار این نخبگان جوانان دانشجو و دانش آموزان متعهد و خلّاق نیز حضور دارند.
 
  مبنای تصمیمات و برنامه ریزی های كانون در استان بر چه پایه واصولی استوار است؟
::  تصمیمات كانون استان وشهرستان ها به صورت شورایی و مبتنی بر اصل مشورت و خرد جمعی است. در تصمیم گیریهای شورا چهار مبنای اصلی وجود دارد.:
اول: رهنمودهای مقام معظم رهبری دوم: راهكارها و توصیه های ابلاغی شورای مركزی كانون . سوم: مقتضیات بومی و منطقه ای استان و حوادث و اتفاقات آن. چهارم: قوانین و مقررات مربوطه.
 
 درشرایطی كه استكبار جهانی قصد دارد با تمام وجودفرهنگ منحط و دین ستیزش را بر ملّت ایران تحمیل نماید ،وظیفه ما فرهنگیان چه می باشد؟
::  ما فرهنگیان كه كوله باری از سالهاتجربه علمی ومدیریتی در جمهرری اسلامی با خود همراه داریم وقلبمان سرشار از عشق به اسلام وایران است باید حضور گسترده ومؤثرتری در صحنه فرهنگ داشته باشیم. ومؤثرترین حضور درصحنه هم این است كه به طور اصولی دور هم جمع شویم وبا همفكری ومشور ت باهم وبا مسوولین دلسوز برای تقویّت فرهنگ اسلامی میهن مان مطالعه وبرنامه ریزی كنیم ومثل رهبر عزیز پیگیرباشیم.
 
  اشاره كردید پی گیری مطالبات رهبری در عرصه تعلیم و تربیت بخش اصلی برنامه های كانون را تشكیل می دهد. لطفاً چند مورد از این مطالبات ذكر نمائید؟
::  موضوعاتی چون اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اتقان كتابهای درسی، دانشگاه فرهنگیان، معاونت پرورشی، تكریم معلم در جامعه و رسالت فرهنگی وتربیتی معلم و...و... نمونه هایی از این مطالبات هستند كه معظم له بارها در پیام هاوسخنرانیهایش به طوری جدی بر آنها تاكید داشته اند
 
  پی گیرهای مطالبات رهبری در استان به چه شكل انجام می دهید؟
::  به اشكال مختلف از جمله تدوین راهكارهای پیشنهادی با طرح مساله در گروه های تخصصی كانون استفاده از مقالات علمی و تجربیات ارزنده مدیران و معلمان، نشست با علما و اساتید صاحبنظر حوزه و دانشگاه مشاركت با ادارات موسسات و نهادهای علمی و فرهنگی مذهبی همگامی و همراهی مجدانه با مدیران كل محترمی كه هر كدام به نوعی عملاً مسئولیت پی گیری این مطالبات بر عهده دارند و پرتلاش و صادقانه در این زمینه وارد عمل شده اند مثل اداره كل آموزش و پرورش استان و رؤسای محترم شهرستان ها توابع آن.
 
  چرا مقام معظم رهبری نگاه های جریانی و سیاسی و حزبی را سمی برای آموزش و پرورش می دانند؟
::  شاید به همین دلیل باشد كه این جناح بازی و انحصارگری مانع اصلی مدیریت جهادی در تحول نظام فرهنگی كشور است. قطعاً مقام معظم رهبری با كار حزبی و تشكیلاتی كه در خدمت اهداف اسلامی باشند و ابزار و مقدمه برای رسیدن به آن، مخالف نیستند. بلكه با منیّت ها، خودخواهی ها، منفعت طلبی ها و انحصارگری های افراط و تفریطی حزبی كه حزب را به جای مصالح اسلام هدف اصلی برنامه شخصی، گروهی و قومی اعضا قرار می دهند مخالف می‌باشند.
 
  از نظر جنابعالی به عنوان یك صاحبنظر بهترین برنامه ای كه می تواند آموزش و پرورش را از روزمرگی خارج نماید و بر صراط تحول قرار دهد كدام است؟ چرا؟
::    سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش . زیرا كه اولاً این سند مأخوذ از منابع قرآن و سنت است. ثانیاً متضمن ارزش های اسلام و انقلاب اسلامی و دیدگاه های بلند امام (ره) و مقام معظم رهبری است. ثالثاً: در راستاس برنامه چشم انداز توسعه و متناسب یا واقعیت ها و قابلیت های ممكن طراحی شده و حاصل سال ها كار پژوهشی كار شناسان بزرگ تعلیم و تربیت از حوزه دانشگاه است. رابعاً قانونی لازم الاجراست و مقام معظم رهبری بر اجرای آن به شدت تاكید می ورزد.
 
   اساسی ترین مشكل مدیران فرهنگی كشوردر تشكیلاتی مثل آموزش وپرورش چه بوده است؟
::    مشكلی كه همیشه گریبانگیر بخش قابل توجّهی از مدیران فرهنگی بوده وهست غیر علمی بودن تصمیم گیری هاوكم رنگ بودن نقش تحقیقات اصولی درتدوین برنامه های آنان است .و به همین دلیل ما از یك سو شاهد بایگانی تحقیقات محققین ویافته های علمی و پژوهشی آنها درپژوهشگاهها وكتابخانه های بزرگ هستیم واز سوی دیگر ناظر بركارهای سلیقه ای تكراری وبی نتیجه وبدون منفعت كه معمولا باعجله وشتابزده صورت می گیرد 
 
 چه اقدامی عملی از سوی مدیران می تواندپاسخگوی مجاهدت های بی دریغ معلمان در عرصه ی تعلیم وتربیت باشد؟
::    احترام وتكریم منزلت معلمان به معنای خاص وعامش وحد اقل برمبنای جایگاهی كه در سند تحوّل بنیادین، تعریف گردیده است.


کد خبرنگار : 25


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط