پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

تاریخ : یکشنبه 24 خرداد 10:12 کد خبر : 4794

دانش آموزان عشایر، چشم انتظار عدالت آموزشی

در راستای عدالت آموزشی و بهره وری از امکانات و تجهیزات آموزشی جهت رشد و تعالی فرزندان دانش آموز عشایر، می طلبد آموزش و پرورش عادی، اداره آموزش و پرورش عشایری را در کنار خود قرار داده و توافق نماید مواردی به شرح ذیل را همکاری نموده تا از بعضی از موازی کاریها و امور جاری هزینه بر،کاسته شود و به طور جدی این موارد را پیگیری نماید.


مرتضی شمس‌الدین‌پور

 

1-    طرح تجمیع: مدارس ابتدایی عشایری كه در اكثر شهرستانهای استان خصوصاً مناطق جنوبی ، در كنار مدارس عادی قرار دارند، ادغام شوند تا اینكه 6 پایه دانش آموز عشایری كه از یك معلم یا همان معلم در نوبت مخالف استفاده می كنند از معلم تك پایه مدارس ابتدایی عادی در همان روستا استفاده نمایند و لزومی ندارد دانش آموزان در چادر عشایری یا كانكس به صورت چند پایه با یك معلم درس بخوانند.

2-    مدارس شبانه‌روزی : در منطقه مدارس شبانه روزی عشایری وجود دارند كه در روستاها با هزاران مشكل از قبیل كمبود آب ، نبود امنیت، نبود معلم كارآمد، بعد مسافت برای مراجعه به پزشك، نبود كتابخانه، مشكل رعایت بهداشت فردی به علت كمبود آب و ... مواجه هستند. در صورتی كه در شهرستانهای مجاور فضاهای آموزشی خالی وجود دارد و با انتقال دانش آموزان به آن مكان مشكل از بین می‌رود. دانش آموزان عشایر  می‌توانند با آرامش مشغول به درس باشند. ضمنا ده ها مشكل دیگر وجود داردكه قابل طرح نمی‌باشند.

3-    جداسازی مدارس راهنمایی دوره اول متوسطه مختلط: تشكیل این نوع مدارس خلاف دستورات دینی و اخلاقی اسلام است. با توجه به بلوغ جنسی دانش آموزان در مناطق گرمسیر، وجود مدارس مختلط در دوره اول متوسطه ده ها مشكل ایجاد می كند. دانش آموزان این نوع مدارس را می‌توان به مراكز شبانه روزی انتقال داد و از فضای فیزیكی خالی برای دانش آموزان ابتدایی (دبستان) استفاده نمایند.

4-    مدارس شبانه روزی داخل شهر : تشكیل مدارس شبانه روزی در داخل شهرستانها چه لزومی دارد؟ این نوع مدارس در یك فضای محدود و بدون امكانات به عنوان فضای عشایری دایر می‌باشند. بهتر آن است  كه آنها را با مراكز شبانه روزی عادی همان شهرستان ادغام كرد تا از امكانات مناسب آنها از قبیل كتابخانه،آزمایشگاه و ... استفاده كنند. در این صورت از بازدیدهای تخصصی ادارات از قبیل گروههای آموزشی و كارشناسان مختلف برای كمك درسی و كنكور بهره‌مند می‌شوند همچنین از آشپزخانه های متمركز بهداشتی با مدیریت مناسب استفاده خواهند نمود. در این حالت دیگر لازم نیست از اداره عشایری آنهم از مركز استان، گروهی حدود 400 تا 500 كیلومتر برای بازدید به مدرسه عشایری در كهنوج به مأموریت بروند، گرچه دانش آموزان در مدارس عشایری با تفاوت سنی بالا در دبیرستان مجبورند در كنار هم در یك فضای كوچك با كمبود انكانات درس بخوانند. اجرای این طرحها كمبود معلم در مدارس ابتدایی را چه مدارس عادی چه عشایری جبران می‌كند و نتایج مثبت را نیز دربردارد :

-       حداقل معلمین دو نوبت كه به كیفیت آموزشی لطمه می زند آزاد می شوند.

-       كمبود كانكس و چادر در مدارس عشایری مرتفع و یك كار ماندگار می شود.

-       دانش آموزان عشایری از بهداشت خوب و معلم كارآمد تك پایه بهره مند می شوند.

-       از رفت و برگشت‌های بی رویه مسئولان عشایری از مركز استان با مسافتی حدود 600 كیلومتر برای بازدید جلوگیری می‌شود..

-       جلوگیری و كاهش هزینه های اضافی.

-       معلمین ابتدایی عشایری كه سالها عمر شریف خود را در عشایر گذرانده‌اند و از خانه و كاشانه خود دور بوده‌اند به مدارس عادی شهری انتقال یافته و به زندگی‌شان سامان می‌دهند و سرانجام با جذب فرزندان تحصیلكرده عشایری به عنوان معلم عشایر كه ضریب ماندگاری بالایی دارندو نقل و انتقالات آنان كم می شود بهره خواهند برد .

 


کد خبرنگار : 25


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط